3 Jenis CINTA dalam KEJAYAAN Bisnes

Teks:  Mahariani Hassan


1. CINTA DUIT.  Eh Sekejap.  Jangan salah faham di sini.  Cinta duit di sini maksudnya sayang duit.  Kita kan bila cinta orang tu, kita sayang dia betul-betul.  Kita jaga dia betul-betul.  Betul kan? Hah samalah di sini.

Macam mana nak sayangkan duit dan jaga betul-betul?

Kita kenalah BIJAK dalam menguruskan perjalanan bisnes kita terutamanya dari segi kewangan.  Jaga dengan baik urusan keluar masuk duit.  Pada peringkat permulaan bisnes, elakkan berbelanja terlalu boros.  Belajar untuk berjimat cermat.  Kalau boleh, tahan dulu diri sendiri dari beli BENDA yang tidak penting contohnya KERETA MEWAH.  Ini sangat PENTING!

Bila bisnes dah maju dan berkembang serta kukuh, baru lah boleh nak fikir-fikir pasal nak beli Lambogini ke, nak beli kapal selam ke atau nak melancong ke bulan. Kehkeh.
.

2. JANGAN BERBAGI CINTA.  Setialah kepada satu bisnes dulu dan jalankan dengan penuh fokus dan yakin.  Kalau nampak macam bisnes agak selowww je, jangan cepat nak berubah hati pulak.

Siasat dulu, buat post mortem kenapa bisnes slow.   Elakkan lompat dalam bisnes.  Teruskan fokus, fokus, dan fokus.  In shaa Allah jika kita terus fokus, bisnes kita akan makin sustained, iaitu semakin bertahan lama.
.

3. JATUH CINTA dengan bisnes yang kita buat.  Ini yang paaaling PENTING.  PASSION omputih kata.  Bila kita dah jatuh cinta, buat apa pun seronok saja  kan.  Tak rasa terbeban pun.  Hari-hari kerja pun tak apa.

Tapi kalau kita belum jatuh cinta lagi, cuba dalami apa yang sedang kita buat sekarang.  Cuba menjiwai bisnes kita.  Cuba kenali bisnes kita.  Kalau tak kenal, maka tak cinta.  Betul tak?

Do what you love and the money will follow 🤑

Saya doakan semua yang membaca entri ni akan diberikan Allah perniagaan yang untung dunia akhirat, perniagaan yang tidak rugi dunia akhirat serta diberikan rezeki yang melimpah ruah yang diredhai Allah dan ianya membantu ramai orang lain!

Silalah  share untuk manfaat semua orang.

Saya CINTA awak  😍

No comments: