Kisah Makcik Tua

Sebelum ke tempat kerja, aku lencong kereta ke stesen minyak yang ada mesin atm.  Tak jauh.  Lebih kurang 500 meter je dari rumah.  Syukur ada parkir kosong.  Haishh!  Sibuk sekali aku akhir-akhir ni mengalahkan wanita pertama.  Boleh pulak aku  tak perasan duit dalam beg tangan tak ada langsung.  Usahkan lima belas ringgit, seringgit pun tak ada.

Aku turun dari kereta.  Ketup ketak ketup ketak! Bunyi tapak kasut tumit tinggi ku menapak ke dalam ruang kedai runcit yang menempatkan mesin atm.

Syukur tak ramai orang keluarkan duit.  Cuma ada seorang makcik tua bersama seorang anak gadis.  Aku agak anak gadis itu pekerja di situ sebab dia pakai baju seragam stesen minyak tu.

Di tangan makcik itu ada buku nota kecil seakan buku 555.  Teringat pula arwah Mak dulu pun ada buku 555.  Dia simpan nombor telefon anak-anak dan nombor pin kad bank dalam buku tu.

"Makcik, ermmm duit Makcik dalam bank ni ada lima belas ringgit."  Kata anak muda itu pada makcik.  Sahlah dia tolong makcik tu buat transaksi di mesin ATM.  Perlahan je suaranya tapi aku dapat dengar.

"Ye ke Nak... Hmmm.  Tak apalah."

Suara makcik tu macam tak nak keluar,  ada nada sedih dan mengharap.  Aku pulak serba salah.  Nak bagi duit pada makcik, aku cuma ada 80 sen.  Haishh kesian Makcik itu.

Kaki ku cepat-cepat melangkah setapak dan aku masukkan kad ATM ku.  Tet tet tet tet tet tet !  Ku pilih pengeluaran tunai cepat.  Zrett zrettt.. duit ku keluar dari mesin ATM.  Ku genggam kemas-kemas duit dan kad ATM lalu menapak keluar dari kedai tu.

Sambil mengatur langkah ke kereta, mata ku melilau mencari Makcik tadi.  Tak ada pulak kelibat dia.  Ku curi pandang tengok ke dalam kereta yang sedang parkir untuk mengisi minyak.  Mana lah tahu mungkin dia pemandu atau penumpang kereta yang sedang mengisi minyak.  Pun tak ada.  Haishh cepat benar orang tua ni menghilang.

Aku cepat-cepat masuk ke dalam kereta.  Aku tutup pintu kereta.  Kaki kananku menekan pedal brek.  Cepat-cepat tangan kiriku menekan butang Start.  Aku undur kereta lalu keluar dari parkir dan terus memandu ke arah laluan kecil menuju ke sebuah pasar mini.  Entah.  Ilham ku kuat mengatakan Makcik tadi pasti ikut lorong kecil tu.

Sah!  Lebih kurang 20 meter di depan kereta aku nampak susuk tubuh seorang wanita tua berjalan seorang diri.  Keretaku menghampirinya.  Tanganku mengeluarkan sehelai not dari dalam beg tanganku.  Apabila keretaku berada seiring dengan langkahnya, aku turunkan cermin tingkap kereta.

"Assalamualaikum Makcik.  Makcik nak pakai duit ke?"

Makcik tu macam terkejut tapi raut wajahnya tetap tenang.  Tapi aku nampak dia sedikit blur jugak.  Iyalah.  Ada ke patut aku tanya macam tu.  Sekurang-kurangnya tanyalah khabar dulu atau tanya dulu dia nak ke mana.

"Apa dia, Nak?" Katanya.

Aku ulangi lagi pertanyaanku.

"Makcik nak guna duit ke?"

Kali ni tangan ku terus hulurkan duit padanya.  Dia menyambut tanganku.

"Ya Allah Nakkkk."  Dia terus datang dekat ke keretaku dan memelukku ketat-ketat.  Dia cium-cium pipiku.

"Ya Allah.  Sayangnya Nakkkk."  Aku lihat dia senyum tapi macam nak menagis sebab air matanya bergenang. Dia merangkul aku.

"Ya Allah Nakkk."  Dia cium lagi pipiku.  Aku nampak cecair jernih mengalir laju di kedutan pipinya.  Lidahku kelu.  Aku balas pelukannya walaupun agak kekok.  Kepalaku sedikit keluar dari tingkap kereta.

Ping Ping ! Ah siapa pula yang hon? Aku melepaskan rangkulannya.  Aku pandang cermin belakang.  Di belakang keretaku berderet dua tiga kereta.  Masha Allah ! Aku berhenti di tengah-tengah jalan rupanya.

"Saya pergi dulu Makcik.  Assalamualaikum."

Aku terus menekan pedal minyak dan memandu laju ke depan.  Entah kenapa fikiranku melayang jauh.  Jauh meninggalkan tempat ini dan mencari wajah arwah Mak.  Otakku pula tak semena-mena menggantikan wajah Makcik tadi dengan wajah suci bersih arwah Mak.

Fikiranku membayangkan Mak yang sudah tua berjalan jauh ke kedai yang ada mesin ATM.  Dah sampai ke mesin ATM, ingatkan bolehlah keluarkan duit untuk beli air kotak buat hilang dahaga.  Tapi duit cuma ada lima belas ringgit je dalam akaun bank.  Mana boleh buat keluar.  Usahkan nak bayar bil letrik, nak beli ikan dua ekor pun tak lepas.  Apalah perasaan Mak masa tu kan.

Ahh tak sanggup aku nak bayangkan.  Terlalu sebak hatiku seperti dihunus pedang samurai.  Tiba-tiba hatiku sayu teringatkan belaian kasih ibu.  Sementelah masih terasa lagi kehangatan pelukan Makcik tua tadi.

Masa keretaku berhenti di lampu isyarat, makin menjadi-jadi pulak tangisanku hingga teresak-esak dan tersedu-sedan.

"Emak, orang rindu ke Makkkk" bisikku.

Air mataku berlumba-lumba jatuh ke pipi.  Habis basah tudung lilitku.  Sebenarnya aku terlalu rindukan ibuku.  Dah hampir tiga tahun Mak pergi.  Hampir tiga tahun jugalah aku tak ada tempat meluahkan suka duka hidupku pada seorang yang bergelar ibu.

Kalau dulu, Mak lah tempat ku cerita masalahku terutamanya masalah kesihatanku.  Di kala orang lain tidak menyokong keputusanku untuk melakukan pembedahan mastektomi, Mak tetap menyokongku.  Di kala orang lain sibuk dengan tugas harian masing-masing, Mak setia menungguku selama sepuluh hari di hospital.

Terlalu besar pengorbanan Mak terhadapku.  Hanya Allah saja yang akan membalasnya dan aku yakin Mak dah berada di tempat yang terbaik di 'sana'.

Anda yang masih ada ibu ada ayah, berbaktilah pada mereka sementara mereka masih ada di dunia ni.  Buatlah yang terbaik untuk mereka.  Peruntukkan sebahagian dari pendapatan kita untuk mereka.  Luangkanlah sedikit masa untuk bersama-sama mereka. In shaa Allah, Allah akan mudahkan urusan seharian kita dan diluaskan pintu-pintu rezeki untuk kita.

Catatan harian,
Mahariani Hassan.




No comments: