Kunci Hidup MEWAH #2

Teks:  Mahariani Hassan

Beri lebih daripada apa yang kita dapat.  Omputih kata 'The more you give, the more and more and more you will get back.'  

Anggaplah kita sedang mengumpul saham.  Banyak modal yang kita laburkan, In shaa Allah banyaklah bonus yang kita akan dapat nanti.

Sedeqahlah sebahagian dari rezeqi kita kepada yang memerlukan.  Cuba amalkan sedeqah ini secara berterusan, konsisten dan istiqomah.

Sedeqah yang paling afdhal ialah kepada ibu dan ayah kita.  Walaupun kita cuma mampu sedeqah RM10 pada ibu ayah kita, pastikan kita buat berterusan.  Jika mampu, beri setiap hari Jumaat.  Jika kurang mampu, sekali sebulan.

Walaupun ibu bapa kita dah kaya, hidup mewah dan tidak perlukan duit kita, bersedeqahlah pada mereka.  Bagitau mereka, ambiklah duit kita ni.  Jika mak, ayah tak nak guna untuk diri sendiri, mak sedeqahkanlah pada orang lain yang memerlukan.  Mak pun dapat pahala, kita pun dapat bahagian kita tanpa kurang sedikitpun.

Selalunya, kita cuma sedeqahkan pada mak je kan.  Kita jarang nak sedeqah pada ayah.  Cuba mulai sekarang kita sedeqahkan juga pada ayah.  Jika dia menolak, bagitau "Ayah, saya ikhlas sedeqahkan RM10 ni pada ayah.  Kalau ayah tak nak guna, ayah sedeqahkan lah pada masjid.  Ayah niatlah dalam hati supaya pahala sedeqah ni Allah ganjarkan pada saya rezqi yang melimpah ruah."  Haaa gitu kekdahnya.

Uolss yang masih ada mak dan ayah, please please please amalkan sedeqah pada mereka.  Sebab bila diorang dah tak ada nanti, uollss akan terkilan jika tak amalkan benda ni.

Tips dari saya:  Sedeqahkan juga kepada institusi pengajian Al-Quran contohnya Pusat Tahfiz dan kelas mengaji dewasa.  Sedeqah kita tu pulak mungkin digunakan untuk membayar gaji kepada guru Al-Quran yang mengajar mengaji.  Uolss kiralah sendiri.  Tak akan terkira ganjaran yang Allah akan bagi pada kita nanti.

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti dengan sebiji / sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai  pula ada seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui."
(Surah Al Baqarah : 261)

Itulah dia sifir sedekah.  The more you give, the more you will get back.  Janji Allah pasti benar.  Kita buat saja.  In shaa Allah kita semua akan hidup MEWAH di dunia dan di akhirat.

In shaa Allah.

Nak tahu #kunci yang ke #3 ?


No comments: