5 TIPS JEMPUT PELANGGAN DATANG KE KEDAI KITA BERULANG-ULANG

Teks: Mahariani Hassan


Assalamualaikum diucapkan kepada anda semua. 

Sejak akhir-akhir ni nampaknya makin susah pelanggan-pelanggan nak masuk ke kedai kita.  Kita fahamlah keadaan sekarang ni dah tak macam dulu lagi.  Semua orang nak berjimat cermat.  Beli barang-barang keperluan je dulu.  Tapi kita cuba buat yang terbaik untuk tarik pelanggan yang "LAPAR" masuk ke kedai kita dan pulang dengan "KENYANG".

Cuba tips tarik pelanggan gaya saya ni.  In shaa Allah dengan izin Allah kedai anda akan sentiasa dikunjungi ramai pelanggan, nak-nak pula masa cuti sekolah sempena perayaan Tahun Baru Cina nanti..


1) TAJUK POS IKLAN BLOG, FACEBOOK ATAU INTAGRAM MESTI MENUNJUKKAN LOKASI KEDAI

- Buat satu post dengan gunakan tajuk yang mengandungi lokasi yang spesifik.  Kalau anda buat Fb ads, pastikan iklan tu disasarkan kepada AVATAR yang ada berhampiran dengan kedai kita tu.
- Dengan cara ni, diorang akan lebih alert tentang kewujudan kedai kita ni, alahai dekat je pun dengan tmpat diorang.
- Contohnya post iklan kedai perabot Purnama Home Decor.


"FIRST IN KOTA BHARU! KEDAI PERABOT KONSEP IKIA KINI DIBUKA DI JALAN HOSPITAL KG TAPANG!"

"TAK TAU MANA NAK SHOPING PERABOT HUJUNG MINGGU NI? JOM LA KE KEDAI PERABOT PURNAMA KUALA IBAI!"

"APA? SET BILIK TIDUR LENGKAP DI KEDAI PERABOT PURNAMA CAWANGAN BALOK CUMA RM799?"


Nampak kan?  Haaaa terbayang dah dalam kepala balik kerja nanti nak cuba intai-intai kedai perabot Purnama Home Decor tu.


2) AMBIL GAMBAR KEDAI

 - Mula-mula ambiklah gambar kat luar kedai kita yang boleh nampak papan tanda atau bunting atau apa-apa mercu tanda berdekatan..  
- Dengan cara ni, bakal pelanggan akan senang nak cam rupa paras kedai kita jika dia lalu jalan tu.
- Lepas tu ambillah gambar suasana dalam kedai kita.  Sebenarnya kan, pelanggan suka gambar yang 'raw'.  Gambar yang REAL.  Tak payah nak crop cantik-cantik bagai. Ejas sikit-sikit jer.
- Paling best ambik gambar masa pelanggan tengah ramai berpusu-pusu pilih barang dalam kedai kita.  Tu semuanya akan menambahkan 'trust' bakal pelanggan untuk singgah ke kedai kita.
- Dah ada semua gambar tu, masukkan dalam post yang kita buat tajuk spesifik lokasi tadi.


3) BAGI TAWARAN

- Sekali sekala buatlah tawaran khas untuk pelanggan terawal atau pelanggan bertuah yg datang ke kedai kita.  Letakkan urgency seperti masa terhad dan stok terhad.
- Contohnya:


"Khas utk 10 pelanggan terawal, kami akan bagi percuma 4 biji bantal bulu angsa emas jika anda buat pembelian set bilik tidur berharga RM1000 ke atas.  Tapi tawaran ni terhad sampai hari Jumaat ni je tau.  Jadi, jangan lah tunggu lama-lama adik kakak semua.  Cepatlah datang borong perabot dekat sini ok.


4) BUAT PERADUAN

- Kalau anda ada bajet lebih sikit, buatlah peraduan dan bagi hadiah istimewa sikit.
- Contohnya, mintak pelanggan swafoto dengan barang yang dibeli dan hantar gambar tersebut kepada kita.  Pelanggan yang menghantar gambar yang paling unik dan terserlah akan memenangi sebuat tablet bernilai RM2000.00.
- In shaa Allah nanti ramailah pelanggan akan berpusu-pusu datang kedai beli barang sambil swafoto sebab nak menangtablet yang mahal itu.


5) LAYANAN MESRA PELANGGAN

- layan pelanggan dengan baik dengan berkongsi kebaikan barang yang dia bercadang nak beli.  Ceritalah dengan jujur segala keunikan dan kebaikan barang kita tu.  Yang penting barang kita dapat selesaikan masalahmereka.
- Boleh juga sediakan air mineral dan snek ringan untuk pelanggan sementara dia tengah buat keputusan atau semasa dia menunggu kita membuat bil jualan.
- Jika jualan telah berjaya, tawarkan pertolongan untuk mengangkat barang-barang ke keretanya atau usahakan untuk memberikan penghantaran segera ke rumahnya.
- Selepas sehari, cubalah hubungi pelanggan melalui panggilan telefin atau pesanan ringkas bertanyakan feedback pelanggan tentang keadaan barang samada dalam keadaan ok dan baik.  Tanya juga samada dia puas hati dengah layanan dan servis kita.
- In shaa Allah pelanggan akan datang lagi.  Bukan dia datang sorang je, dia datang dengan mak, ayah, adik-beradik, jiran dan geng satu pejabat.


Jadi pada anda yang ada kedai fizikal dan dalam talian, bolehlah cuba tips yang saya bagi ni ye. Saya doakan moga kedai anda akan diserbu bertalu-talu dengan pelanggan-pelanggan selepas ni.

Dengan izin Allah.

No comments: