Lala oh Lala

Assalamualaikum semua.  Anda pernah makan masakan dari makanan laut yang diberi nama 'shell out'? Anda mesti tak percaya yang saya tak pernah cuba makan di restoren yang menyediakan masakan 'shell out'.

Saya bukannya allergic pada makanan laut tapi saya trauma.  Saya trauma pada mende yang namanya lala.  Issshhh kejadian ni dah hampir 17 tahun berlalu tapi masih segar suci dalam debu.

Masa mula-mula kahwin, jarang sangat masak kat rumah.  Yelah duduk berdua, baru kahwin, masak pun tak pandaiiii.  Yang reti masa tu masak megi jerr.

Ada suatu hari tu Uncle Lim, kawan abang ajak makan kat luar.  Makan istimewa sikit kat restoren ikan bakar femes kat Kuantan.  Makan besar jugaklah malam tu antaranya nasi lemak rambo, ikan pari bakar, kerang bakar dan lala bakar.

Saya tak pernah makan lala bakar.  Kalau etok salai tu selalu dah makan.  Lala ni kakak kepada etok lah lebih kurang tapi bentuk dia macam tiga segi sikit.  Anda mesti selalu makan kan?

Ikan dan kerang bakar saya tolak tepi.  Saya ngadap lala bakar je.  Sedap weiiihhhh lala bakar dengan sos rahsia resepi Rambo katanya.  Rasa pedas-pedas tapi manis masin dan masam sekata dan isi lala tu sangat juicy perrgghhh saya makan tak tengok kiri kanan dah hahah.

Malam tu saya tidur kekenyangann.  Tapiiii, dalam pukul 3 pagi macam tu perut saya rasa macam ada lala gergasi dengan gigi tajam duk ngap-ngap  ratah isi perut saya.  Pedihnya ya ampunnn.  Entah berapa kali saya ulang alik ke jamban malam tu.  Saya sumpahhhh tak akan makan lala lagi lepas tu.


Lala oh lala.



Tapi semalam, akhirnya saya cuba makan.  Abang order pakej untuk 4 orang makan.  Ada lala, kerang, sotong, udang, ketam, oister, juga sayur campur dan nasi.  Sebelum tu dah baca doa Bismillah Syafi.  Moga Allah selamatkan dari segala kemudharatan.

Sambil makan, abang kata shell out ni tak best pun dari segi rasanya.  Apa yang best ialah perasaan harmoni dimana kita berempat makan dengan tangan dalam bekas yang sama.  Adik ambik lala kakak, abah ratah sotong adik, mami tolong kupas kerang abah, bercampur aduk pula dengan cerita-ceriti dan gelak ketawa dengar cerita kakak satu kelas  kena denda ketuk ketampi sebab tak turun ke padang masa subjek PJ.

Sungguh!  Bukan sekadar makan makanan yang mahal dan mewah buat kita rasa gembira, tapi saat-saat dan moment ketika makan itu sendiri yang lebih berharga dan tak ternilai harganya.  MASA yang kita luangkan bersama keluarga tersayang sangat mahal harganya dan tidak pula dapat dapat dijual beli kerana MASA yang berlalu tidak akan dapat dipusing kembali.

Syukur Alhamdulillah dengan segala rezqi yang Allah kurniakan.

Mahariani Hassan
Catatan harian.

No comments: