10 benda PENTING WAJIB bawa masa nak melancong ke luar negara.

Teks: Mahariani Hassan


Ok hari ni saya nak kongsi apa benda-benda penting yang kita perlu bawa semasa kembara khususnya ke luar negara. Tips ni saya buat khas untuk kembara DIY saya dan famili ke New Zealand Nov/Dec 2016 dan juga pengalaman kembara ke UK, Europe, Turkey, India, China pada tahun-tahun yang lepas.


1. PASSPORT, VISA, LESEN MEMANDU
-Kita kena pastikan passport mestilah valid sekurang-kurangnya 6 bulan selepas tarikh kita balik semula ke Malaysia.
-Pastikan kita dah dapat visa untuk ke negara yang memerlukan visa contohnya ke Australia, India dan China.
-Hong Kong tak payah mohon visa tapi kalau kita melancong di Hong Kong tapi nak pergi sekejap ke Shenzen, jangan lupa lah kena mohon visa China. Boleh mohon visa online tapi kalau nak senang boleh buat kat mana-mana agensi pelancongan.
-Mohon lesen memandu antarabangsa jika tempat yang kita nak pergi tu tak nak gunapakai lesen memandu Malaysia contohnya di UK. Boleh mohon di kaunter JPJ dan bayar RM150 siap terus.
-Di New Zealand boleh guna lesen memandu Malaysia yang terbaru (yang ada versi English).


2. TIKET PENERBANGAN / DOKUMEN INSURANS / ITINERI
-Tiket penerbangan, polisi insurans dan itinerari mesti dicetak siap-siap dan simpan juga dalam telefon kita untuk mudah dirujuk nanti.
-Jangan lupa cetak siap-siap booking reference kalau kita ada buat tempahan hotel, kereta sewa dan daftar masuk ke mana-mana aktiviti.
-Letak dokumen-dokumen ni kat dalam satu tempat, macam saya letak dalam 'zipped folder'.


3. DUIT, KAD ATM / DEBIT / KREDIT
- Tukar siap-siap duit asing yang kita nak bawak.
-Kalau nak jimat, survey dulu beberapa 'money changer' yang boleh bagi harga paling rendah kadar tukaran wang asing negara yang kita nak pergi tu.
-Jangan pulak pergi tukar kat airport, mahal nanti !
- Pastikan kita dah aktifkan kredit kad untuk pengeluaran duit kat luar negara nanti. Manalah tau mungkin kita nak pakai duit lebih kat sana nanti.
-Kita juga kena pastikan dah set PIN kad kredit / debit sebab sekarang semua urusniaga yang guna kad kredit/debit mesti guna PIN.
-Kadang-kadang kad kredit lebih penting dari wang tunai macam di New Zealand dan UK walaupun kita dah bayar penuh untuk apa-apa tempahan, diorang masih perlukan kad kredit sebagai jaminan keselamatan.
-Kebanyakan kedai di New Zealand terima kad kredit  walaupun kita beli barang harga $5.


4. PAKAIAN YANG SESUAI
- Bawa pakaian sesuai mengikut cuaca kat tempat kita nak pergi tu. Boleh semak anggaran suhu dan cuaca kat aplikasi cuaca.
-Bagi saya yang kembara DIY ke New Zealand, saya tak bawa banyak pakaian sebab kebanyakan motel yang saya menginap ada kemudahan mesin basuh dan mesin pengering.
-Bawa tudung atau shawl yang jenis tak payah beriya nak kena gosok dan jenis warna yang boleh disuai padan dengan pelbagai baju.
-Bawa kain batik dan kain pelikat juga telekung solat.
-Bawa kasut yang paling kita selesa pakai sebab bila kembara kita akan banyak berjalan. Saya akan bawa sepasang 'boots' (utk hari hujan) dan sepasang kasut sukan khusus untuk berjalan.
-Boleh juga bawa selipar jepun. Kalau penerbangan ambil masa yang lama berjam-jam, kita boleh pakai selipar jepun ni masa kat dalam kapal terbang nanti.
-Bawa beg sandang untuk letak barang-barang kecil yang nak guna masa dalam perjalanan macam tisu, losyen, makanan ringan, air botol, dan lain-lain.


5. UBATAN
- Bagi yang ada sakit kencing manis, darah tinggi, jantung, dan sebagainya, bawa ubat-ubatan dalam kuantiti yang mencukupi sebab biasanya ubat-ubatan di luar negara sangat mahal jika nak dibandingkan dengan ubat di Malaysia.
-Letak ubatan yang penting ni di tempat yang senang dicapai terutamanya semasa dalam penerbangan.
-Lain-lain ubat dan first aid kit seperti:
A) Ubat tahan sakit, demam dan selsema seperti Panadol.
B) Ubat sakit tekak seperti strepsils dan fishermen's friend.
C) Nivea krim (wajib sapu seluruh badan jika kembara pada musim sejuk)
D) Pelembab bibir
E) Minyak angin seperti tiger balm dan minyak yuyi.
F) Handiplast


6. TOILETRIES
- Bawa toiletries dalam satu beg khas dan letak dalam bagasi yang di check-in sebab alatan toiletries ni biasanya jenis cecair.
-Perlu diingat alatan cecair lebih dari 100ml tak boleh bawa dalam beg tangan dan carry-on luggage (beg yang kita bawa masuk ke dalam tempat duduk dalam penerbangan) jadi saya selalunya letak toiletries dan benda-benda yang bentuk cecair dalam bagasi besar.
-Bawa syampu, ubat gigi, sabun mandi, pencuci muka dan lain-lain dalam kuantiti kecil (travel pack).
-TISU BASAH. Kebanyakan tandas di negara lain seperti di China, Europe, UK dan India tak ada paip air macam tandas di Malaysia. Jadi boleh bawa siap-siap tisu basah ni untuk memudahkan urusan kita nanti.
-Boleh juga guna tisu basah ni untuk cuci tangan sebelum dan selepas makan.
-Alat solek
-Bawa gunting kecil, gunting kuku, pisau kecil, dan pencukur.
-Sikat rambut danpengikat rambut
-Minyak wangi dan deodoren
-Tuala wanita dan pantyliners


7. UNIVERSAL ADAPTOR
- Kebanyakan plug di negara lain tak sama dengan Malaysia. Jadi beli siap-siap universal adaptor ni kat kedai-kedai hardware seperti Mr DIY.
-Boleh juga bawa extension kabel jika perlu.


8. SMARTPHONE / POWERBANK / CHARGER PHONE
- Yang ini memang wajibal ghunnah sangat-sangat lah kan. Kalau tak bawa memang tak sah lah kembara kita.
-Boleh beli simkad pek kembara untuk buat panggilan telefon dan guna internet.
-Muat turun siap-siap apa-apa aplikasi berkaitan melancong semasa di Malaysia lagi.
-Caj telefon pada waktu malam supaya tak payah nak bergantung pada powerbank sangat masa kita jalan-jalan.


9. MAKANAN
-Bawa makanan yang sesuai masuk dalam kapal terbang seperti paket kecil biskut/kacang, makanan instant energy seperti sneakers, mars, cloud 9 dan lain2, coklat, kurma/kismis, juga makanan bayi seperti nestum.
-Bagi yang nak memasak nasi dan jimat duit, boleh bawa periuk nasi elektrik atau tempah penginapan yang menyediakan peralatan memasak.
-Seeloknya bawa makanan yang dalam pek (commercially packed) seperti sambal bilis brahims, tuna dalam tin, serbuk sup cendawan, minuman 2in1 dan macam-macam lagi.
-Bawa perencah nasi goreng. Boleh guna bila nak masa nasi goreng, sayur goreng, sup sayur dan untuk perasakan ikan atau ayam goreng.
-Elakkan bawa buah-buahan kerana ada sesetengah negara seperti New Zealand tidak benarkan kita bawa masuk buah-buahan.
-Biasanya kos makan adalah kos yang paling tinggi ketika melancong. Jadi dengan memasak sendiri bolehlah jimatkan bajet kita.
-Tapi kalau ada peluang, boleh cuba makanan tempatan kat negara yang kita pergi tu tapi pastikan HALAL ye.


10. PLASTIK ZIPLOCK dan BEG PLASTIK
- Plastik ziplock tu untuk senang nak simpan apa-apa dalam perjalanan seperti makanan ringan, sandwich dan lain-lain.
-Beg plastik untuk letak baju kotor,  untuk buang sampah dan kegunaan lain.
-Ada sesetengah negara tak sediakan beg plastik di pasaraya contohnya seperti di United Kingdom. Jadi boleh bawa siap-siap plastik dalam beg tangan kita dan tak perlu lah nak bayar lebih.


Rasanya dah cukup dah apa benda WAJIB dan PENTING perlu bawa. Kalau ada apa-apa lagi tolong senaraikan di komen ye.


Ohh satu lagi !!! Jangan lupa semak nama kita di imegresen dulu, manalah tahu munbgkin kita lupa nak bayar duit PTPTN tapi ada hati nak pergi melancong ke luar negara. Haha! Eh gurau je 😂


Selamat bercuti saya ucapkan kepada anda !  Semoga anda lebih dekat dengan Pencipta alam ini.

No comments: