5 Tips doa CEPAT MAQBUL

Teks:  Mahariani Hassan

Alhamdulillah hari ni Allah bagi ilham untuk berkongsi tips supaya doa cepat dimaqbulkan Allah.  Perlu sentiasa ingat bahawa semuanya dari Allah.  Dalam masa yang sama kita mesti jaga perkara yang wajib antaranya mendirikan solat fardhu 5 waktu dan menutup aurat dengan SEMPURNA.  
.

Afdhol diamalkan pada sepertiga akhir malam di kala orang lain sedang nyenyak tidur.  Yang ada hanyalah kita dan Pencipta kita.
.

1. Mulakanlah dengan MANDI SUNAT TAUBAT.  Niatkan dalam hati 'sahaja aku mandi sunat taubat dari segala dosa-dosa besar dan dosa kecil,  zahir dan batin kerana Allah Taala.'  Mintak Allah gugurkan segala dosa-dosa kita sebagaimana gugurnya air mandian kita.
.

2. Dirikanlah SOLAT SUNAT TAUBAT 2 rakaat.  Pada sujud terakhir bacalah Doa Nabi Yunus (Surah Al-Anbiya' ayat 87) 41 kali.  Doa ini boleh dibaca di mulut sebab ianya adalah ayat-ayat  AlQuran.  Selesai bacaan doa Nabi Yunus, berdoalah dalam hati minta Allah ampunkan dosa-dosa kita, dosa pasangan kita, dosa kedua ibubapa kita, dosa anak-anak kita, dosa ahli keluarga kita, dosa guru-guru kita, dosa pekerja-pekerja kita, dosa sahabat-sahabat kita, dosa jiran-jiran kita, dan dosa kaum muslimin dan  muslimat seluruh dunia.
.

3. Dirikanlah SOLAT SUNAT TAHAJJUD (jika waktu malam) atau SOLAT SUNAT DHUHA (waktu dhuha) minimum dua rakaat.  Doa khusus pada sujud terakhir.  Doa dengan bersungguh-sungguh. Mintalah dengan bersungguh-sungguh. Menangislah dengan bersungguh-sungguh.  Paksa diri supaya menangis walau setitis air mata.  Sebabnya semasa kita menangis, hati kita akan jadi lembut.  Bila hati kita dah lembut, kita akan berasa lebih dekat dengan Allah.  Kita rasa Allah sangat mendengar doa-doa kita.
.

4. Dirikanlah SOLAT SUNAT HAJAT dua  rakaat.  Doa khusus pada sujud terakhir.  Mintalah apa yang kita nak minta.  Ceritalah segala masalah kita pada Allah dan minta jalan keluar dari segala masalah.  Mintalah dengan bersungguh-sungguh. 
.

5. Dirikanlah SOLAT SUNAT WITIR (jika waktu malam) minimum 1 rakaat.  Di sujud terakhir, doakan dalam hati 'Ya Allah, sesungguhnya segala #solatku, #ibadahku, #hidupku, dan #matiku hanyalah untukMu saja Ya Allah.  Perkenankanlah segala doaku dan hajatku.  Engkau saja yang dpt memperkenankan doa2 ku.  Tiada yang lain.'
Aamin.  
.

PS:  SharingIsCaring. Sila share untuk kebaikan semua orang.  Semoga bermanfaat dan menjadi asbab Allah maqbulkan doa-doa kita semua.  

No comments: